.

.

Monday, March 6, 2017

NIAT TENTUKAN KEJAYAAN DUNIA AKHIRAT


Dalam bisnes, kita harus meluruskan niat agar bisnes kita berjaya dan yang lebih penting lagi dinilai sebagai ibadah. Oleh itu, jika ingin meraih kejayaan dan kekayaan, maka bertanyalah apa niat disebalik keinginan kita menjadi orang berjaya dan kaya?

Apakah supaya dapat menikmati hidup mewah, berfoya-foya, jadi popular dan glamour, ataukah dapat berjuang di jalan Allah dengan harta dan jiwa? Perbezaan niat itulah yang akan menentukan perbezaan hasilnya.

Setiap hari ketika anda mulakan bisnes, niatkanlah sebagai ibadah kepada Allah untuk nafkah keluarga dan memberi manfaat kepada orang lain. Untuk bisnes Najlaa, niatlah supaya dapat bantu kanak-kanak dan para bayi yang sakit untuk sembuh daripada kesakitan mereka. Memberi kesihatan, keceriaan dan senyuman dalam hidup mereka. Hal ini sangat penting.


Bisnes yang dilakukan dengan niat hanya memperoleh keuntungan, kekayaan, populariti semata mata tidak berkat. Kita mungkin  memperoleh harta yang diinginkan, tetapi tiada  keberkatan dan rahmat dari Allah.

Sebaliknya, bisnes yang dilandasi dengan niat yang lurus dan murni karena Allah, maka insya Allah akan mendapat pertolongan Allah, keberkatan dan rahmat Allah. Apakah keuntungan yang paling bernilai dalam bisnes selain bisnes yang kita jalankan memperoleh keberkatan dan pertolongan-Nya?

Ketika Umar bin Abdul Aziz dilantik menjadi khalifah, beberapa sahabat beliau yang wara' dan bertakwa mengirim surat kepadanya.

“Ketahuilah bahwa pertolongan Allah kepada hamba-Nya seimbang dengan niatnya. Barang siapa yang sempurna niatnya, maka akan sempurna pula pertolongan Allah baginya. Sebaliknya, jika niatnya kurang sempurna, maka akan berkurang pula pertolongan Allah sesuai niatnya itu.”

Jadi, mulakan langkah kita bisnes Najlaa dengan niat yang lurus karena Allah . Kita niatkan bisnes Najlaa untuk berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwa

(QS. Ash-Shaff [61]: 10 – 12).

No comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Widgets